Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Sikerek és tragédiák – a Keanu Reeves-történet

Prológus

Nincs még egy olyan színész a hollywood-i álomgyár berkein belül, mint az angol-kanadai származású, egzotikus nevű és megjelenésű Keanu Reeves, aki úgy tudott világraszóló filmes sikereket elérni, hogy közben sorra kapta a durvábbnál durvább pofonokat az élettől.

Már egészen fiatalon szembe kellett néznie olyan sorsfordító tragédiákkal, amik nagyban meghatározták magánélete alakulását és miközben Hollywood-ban szépen ívelni kezdett felfelé a karrierje, az élet később sem bánt vele kesztyűs kézzel.

I. fejezet: Zűrös kölyök

„Ha azok az emberek, akiket szeretsz, eltűnnek az életedből, teljesen egyedül maradsz.”

„Hűs szellő a hegyek felett”. Nagyjából ezt jelenti hawaii nyelven Keanu Reeves keresztneve, angol édesanyja és brit-portugál-hawaii-kínai származású édesapja ezt választották, amikor 1964-ben megszületett kisfiuk.

A békés, kiegyensúlyozott, harmonikus családi életből azonban nem sok jutott a kis Keanu-nak, csupán három éves volt, amikor kábítószerügyekbe is belekveredő apja elhagyta őt és anyukáját. Noha Keanu 6 éves koráig apa és fia bizonyos rendszerességgel még tartották a kapcsolatot, a kisfiúnak korán meg kellett tanulnia, hogy ebben az életben nem számíthat édesapjára: 13 éves volt, amikor utoljára találkozott vele és soha többé nem próbálta megkeresni.

Anyja viharos magánélete (háromszor is újraházasodott később), a gyakori költözések és iskolaváltások, az igazi apafigura hiánya aztán zűrös gyerekkort hoztak magukkal: tanulási nehézségei mellett lobbanékony természete is nehézzé tette a beilleszkedést Keanu számára a körülötte újra és újra megváltozó közegbe, ez odáig vezetett, hogy egyik iskolájából összeférhetetlensége miatt kicsapták.

Megnyugvást később a sport (tehetséges jéghoki-kapusnak bizonyult) és a színjátszás hozott az életébe.

film keanu reeves tragédia pofon összeállítás

Kisfiúként

II. fejezet: Aranyélet és kijózanodás

„Mit mondhatnék? Nagyon hiányzik.”

River Phoenix generációja egyik legígéretesebb tehetségének számított. Gyerekszínészként kezdte a pályát és amikor feltűnt az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag című filmben, még mindig csak 19 éves volt. És kábítószerfüggő.  

Az 1991-es Otthonom, Idaho című filmben az a Keanu Reeves lett a partnere, aki akkoriban már széles körben ismertnek számított és akivel a legjobb barátokká váltak a forgatás alatt.

Ketten együtt aztán a feltörekvő, fiatal, hollywood-i filmszínészek aranyéletét élték: a hosszú, éjszakába nyúló beszélgetések, a közös örömzenélések, hajnalig tartó borozások és együtt elszívott füves cigik, a los angeles-i szórakozóhelyek végiglátogatása egyre szorosabbá fűzte barátságukat, Keanu azonban maga is felismerte és később ki is mondta, hogy River személyiségének mindig is volt egy önpusztításra hajlamos oldala és sok mindenben máshogy gondolkoztak és éreztek a világ dolgait illetően.

film keanu reeves tragédia pofon összeállítás

River Phoenix-szel

Phoenix számára nem is volt megállás, egyre mélyebbre merült kábítószerfüggőségében. 1993 októberében, egy los angeles-i szórakozóhely előtt a nyílt utcán, saját testvére, a szintén színész Joaquin Phoenix karjaiban halt meg túladagolás miatt.

Hollywood egyik legígéretesebb, fényes karrier előtt álló fiatal tehetségét, Keanu Reeves pedig a legjobb barátját veszítette el. A kijózanító pofon után a színész megfogadta, hogy ő más utakat fog keresni, hogy megbírkózzon a rá nehezedő nyomással, mint barátja. 

Azóta is csendes, nyugodt, egyszerű életet él és nincs olyan nap, hogy ne gondolna River Phoenix-re.

III. fejezet: Sikerek és tragédiák

„A gyász változtatja formáit, de sosem tűnik el.”

A lábai előtt hevert a világ, minden az övé volt. Az 1999-ben bemutatott Mátrix bombasiker lett, Keanu Reeves végérvényesen és visszavonhatatlanul világsztárrá vált. És miközben gyorsan pörögtek körülötte az események, a kritika és a közönség a filmet ünnepelte, ő élete legfontosabb szerepére, az apaságra készült.

A sors azonban ismét kíméletlenül közbeszólt: Keanu barátnője, Jennifer Syme terhessége során gondok adódtak, kislányuk, Ava a nyolcadik hónapban, halva született. A fiatal nő nagyon nehezen dolgozta fel a veszteséget, depresszióba süllyedt. Érzelmileg eltávolodtak egymástól Keanu-val, de szoros kapcsolatban maradtak... egészen addig, amíg pár hónappal később Jennifer egy tragikus autóbalesetben életét vesztette.

Alig másfél év leforgása alatt szertefoszlott minden, amit Keanu a családalapításról elképzelt és tervezgetett.

film keanu reeves tragédia pofon összeállítás

Szerelmével, Jennifer Syme-mal

És téved, aki azt gondolja, itt véget értek a színész megpróbáltatásai: újabb csapással volt kénytelen szembenézni, amikor egyik húgát leukémiával diagnosztizálták.

Szerencsére Kim Reeves azóta jobban van, amiben bizonyára szerepe volt bátyja odaadó támogatásának is, aki azonnal otthagyta a Mátrix második és harmadik részének forgatását, hogy testvérével lehessen, ápolhassa őt, vizsgálatokra vigye, kisegítse a bajban.

film keanu reeves tragédia pofon összeállítás

Húgával, Kim Reeves-szel

Epilógus

„Minden rossz az életedben segített, hogy azzá az emberré válj, aki most vagy. Légy hálás a megpróbáltatásokért, csak erősebb leszel tőlük!”

Mindenki szereti a forgatásokon. Már az első munkanapon körbemegy és külön-külön, minden stábtagnak bemutatkozik, barátságos, közvetlen. A John Wick-filmekkel ismét a csúcson van, remek formát mutat és bizonyítja, hogy igazán szuggesztív és karizmatikus akciósztár.

Keanu szomorú története pedig azt mutatja meg, hogy bármilyen keményen is küld az élet a padlóra, mindig fel lehet állni, tovább lehet és tovább is kell menni. És talán keserűen hangzik, amikor ő maga azt mondja, „neked boldognak kell lenned ahhoz, hogy élj, nekem nem”, a reményt nem adta fel, szeretne egyszer majd saját családot, szeretne apa lenni. Csak időre van szüksége.

film keanu reeves tragédia pofon összeállítás

0 Tovább

Felismered ezeket az ütős filmeket?

Egyszerű a feladat: álló vagy mozgó képek alapján kell kitalálni, mely filmekben csattannak el az alábbi pofonok. Ideje felvenni a kesztyűt!

0 Tovább

Menő színészek – sikkes reklámarcok

Hollywood sosem csak a filmszerető közönség kedvében akar járni a legnagyobb színészek piedesztálra emelésével – a reklámszakma és a legdivatosabb márkák számára is óriási szívességet tesz, amikor egy-egy hakni erejéig „kölcsönadja” leghíresebb sztárjait.

Az már-már közhelynek számít, hogy a legtöbb színész reklámokban kezdi pályafutását, de egyáltalán nem ritka az sem, hogy már jól ismert és rég befutott sztárok bukkannak fel felkapott (vagy kevésbé felkapott) márkák hirdetéseiben és olykor bizony még azt is nehéz eldönteni, hogy a márka, vagy a reklámban megjelenő színész menőbb-e éppen.

Ezekből a reklámokból szemezgettem a teljesség igénye nélkül.

Clive Owen és a BMW

Nem is csupán reklámról, hanem komplett rövidfilm-sorozatról van szó, az akkoriban felfutásban lévő, manapság pedig a tévében is remeklő Clive Owen-nel a főszerepben, neves rendezők tolmácsolásában. 8 epizód készült 2001-ben és 2002-ben, majd egy folytatás 2016-ban. 

Mi most a The Escape című, utolsó darabot nézzük meg, már csak azért is, mert a kisfilmet az a Neill Blomkamp rendezte, aki a pazar District 9 című filmje után gyakorlatilag Hollywood legkapósabb "portékája" lett.

Natalie Portman és a Miss Dior

2010 óta a Miss Dior arca Natalie Portman, a hosszú kampány egyik állomása ez a parfümreklám, amit a fotósból lett filmes, Anton Corbijn rendezett.

Nehéz eldönteni, hogy a szép fényképezés, vagy maga a színésznő igézőbb-e... a Dior mindenesetre nem döntött rosszul, amikor egy olyan világsztárt választott magának, aki időközben a filmes díjkiosztó gálákat is meghódította.

Orson Welles és a Paul Masson                           

Nem kétséges, hogy Orson Welles Hollywood legendái közé tartozik, ez a reklám azonban már jóval a nagy sikerei után készült, a színész-rendező ekkor már korántsem számított annyira felkapottnak, mint néhány évvel korábban.

De még ebből a szerepéből is sikerült legendát faragnia, köszönhetően azoknak a nem használt felvételeknek, amiken némileg ittas állapotban igyekszik megküzdeni a szövegével. Érdemes ezt is megnézni!

Adrian Brody és a H&M

Talán nem is az Oscar-díjas színész az igazi sztárja a H&M karácsonyi reklámjának... sokkal inkább a filmrendező, Wes Anderson, aki egyedi, azonnal felismerhető stílusát és vizuális látásmódját a reklámkészítésbe is átmentette, amivel egyáltalán nem járt rosszul a divatmárka: az eredmény igazán magával ragadó.

George Clooney és a Nespresso

Ezeket a reklámokat mindenki ismeri, aki az utóbbi időben bekapcsolta a televíziót.

Nem történik semmi szokatlan: George Clooney a jól bejáratott, kiskérpernyőn is szemmel láthatóan remekül működő sármját veti be, hogy eleganciát és stílust kölcsönözzön a kávémárkának.

Audrey Tautou és a Chanel No 5

Ki reklámozhatna jobban egy örökké divatos francia parfümöt, mint egy ízig-vérig francia színésznő?!

A kisfilmet ráadásul az a Jean-Pierre Jeunet rendezte, akinek Tautou sztárcsináló szerepét köszönhette az Amélie csodálatos élete című filmben. Nem is lehet véletlen, hogy az ott megismert, milliónyi szívet rabul ejtő hangulat és képi világ idéződik meg a reklámban is.

Brad Pitt és a Chanel No 5

Az egyik legnagyobb élő filmsztár azért megpróbálja felvenni a versenyt Audrey Tautou-val.

Némileg más a megvalósítás, a francia próbálkozáshoz képest kifejezetten minimalista megoldásról beszélhetünk. Egyszerű lehetett a koncepció: a készítők (és a megrendelők) bízhattak abban, hogy a világ egyik legismertebb arca már a szimpla megjelenésével is menőbbé tud tenni egy már egyébként is klasszikus terméket.

Matthew McConaughey és a Lincoln

Tökéletes iskolapéldája az aktuális divathullám bravúros meglovagolásának.

Az éppen színészi reneszánszát élő McConaughey jelenése az autóreklámban ügyesen játszik rá az akkoriban igencsak felkapott True Detective című sorozatban nyújtott alakítására. Az eredmény pedig egyszerre végtelenül cool és kitűnően parodizálható.

Bónusz: David Lynch és a Playstation

Kakukktojás a listán, hiszen nem jelenik meg világsztár a reklámban. A húzónév itt David Lynch, az ő filmjeiből  jól ismert, védjegyszerű, hátborzongató hangulat és masszív őrület emelkedik a sokadik hatványra ebben a PS2-reklámban.

Nehezen tudok elképzelni ennél menőbb hirdetést egyetlen percbe sűrítve. Kihagyhatatlan!

0 Tovább

Filmszínházunk bemutatja: Az első moziélmény

film extra

AZ ELSŐ MOZIÉLMÉNY

FADE IN:

BELSŐ. KISVÁROSI MOZI. ELŐCSARNOK. NAPPAL

KISFIÚ (4) vág keresztül a tömegen a mozi tágas, fényárban úszó, hatalmas előcsarnokában, APA (32) kezét fogva. Persze, - ahogy arra évekkel később rá fog jönni -  amit gyerekként tágas, fényárban úszó, hatalmas előcsarnoknak lát, valójában egy nem is olyan nagy, szocializmusból itt maradt, szomorú hangulatú terem.

KÖZELI APA ARCÁRÓL -- ALULNÉZETBŐL -- a Kisfiú akkor és ott - homályos emlékei szerint először és talán utoljára - Apát is hatalmasnak, valóságos óriásnak, legyőzhetetlen hősnek látja.

APA

Igyekezzünk befelé, mindjárt kezdődik!

A Kisfiú szaporán szedi a lábait.

BELSŐ. MOZITEREM. NAPPAL

Szereplőinkkel együtt lépünk be a szélesre tárt ajtón.

Körülnézünk: nagy, lámpákkal bevilágított, színházszerű helyiség tárul elénk, benne bordó szövetborítású, ütött-kopott, de hívogató székek tucatjai sorjáznak. A sorok végén, fent, a szemközti falon hatalmas, fehér vászon.

Zsivaj és mozgolódás.

APA

Gyere, üljünk le mi is gyorsan!

A Kisfiú és Apa kis keresgélés után elfoglalja helyét. Éppen csak kényelembe helyezik magukat, máris kialszanak a fények. Kezdődik a vetítés!

KÖZELI A VÁSZONRÓL -- nagy felirat tűnik fel: PIROSKA ÉS A FARKAS.

Pörög a film... Eleinte minden rendben... Aztán egyre furcsábbak a jelenetek... A történet ismerős, de a képek egyre bizarrabbak, rémálomszerűek... Vér és terror a vásznon!

KÖZELI APA ARCÁRÓL -- ahogy belenyilall a felismerés: hiszen ez egy horror verzió!

KÖZELI A VÁSZONRÓL -- a Farkas dermesztő vicsorgások közepette ugrik felénk.

Apa hirtelen kétségbe esik... A háttérben mozgolódás... Szülők hagyják el a termet pityergő gyerekeiket terelgetve... Apa a Kisfiú felé fordul...

KÖZELI A KISFIÚ ARCÁRÓL -- átszellemülten, megigézve, csillogó szemekkel bámul a vászonra.

APA

(suttogva)

Ne menjünk?

KISFIÚ

Ne, hiszen még nincs is vége.

APA

Jó, de nem félsz?

KISFIÚ

Pszt!

Apa hátradől a székben. Még mindig nem érti, hogy mi folyik itt. Mi ez a horror a vásznon?!

Pár perc után megnyugszik kicsit. Akkor most már maradnak...

Aztán szép lassan lepörög a film. Megjelenik az utolsó felirat: VÉGE.

CUT TO:

BELSŐ. ELŐCSARNOK. ESTE

Maroknyi néző jön kifelé a moziteremből, alig maradtak páran.

Megpillantjuk Apát és a Kisfiút.

APA

(bátortalanul)

Na, tetszett?

Nincs válasz.

A Kisfiú megfogja Apa kezét és légies, könnyű léptekkel indul meg a kijárat felé.

APA

Hm? Tetszett?

A Kisfiú elmosolyodik... Ránéz Apára... Apa visszanéz rá... Egymásra mosolyognak... Így lépnek ki a kijáraton.

CUT TO:

KÜLSŐ. KISVÁROSI ÚT. ESTE

A vidéki kisváros félreeső utcáján semmi forgalom. Csak egyetlen öreg, viharvert autó halad rendíthetetlenül előre. Lámpái bevilágítják a sötét utat.

KÖZELI A KOCSI SZÉLVÉDŐJÉN ÁT AZ UTASTÉRRŐL -- Apa arcán szelíd, nyugodt, elégedett mosoly terül el, miközben a Kisfiú a hátsó ülésen elnyúlva mély, édes álomba merül.

Most már nemsokára hazaérnek.

VÉGE.

0 Tovább

Top 5: a legjobb ma élő rendezők

A legjobb színészek és színésznők után nézzük meg, kik azok a ma is aktív rendezők, akiknek a filmjei odafigyelésre érdemes mozis eseménynek számítanak!

5. David Fincher

film

A perfekcionista, minden apró részletre kínosan ügyelő rendezők tökéletes példája, akinek maximalizmusa míves remekműveket eredményez. Szeret sötét tónusokkal festeni, főként korai filmjein pedig remekül érezhető, hogy Fincher pályafutását videóklipek rendezésével kezdte.

Eddigi főműve, a Harcosok klubja egy generáció kultfilmjévé vált, későbbi rendezései ellenben ingadozó színvonalúak: van köztük méltatlanul alulértékelt mestermunka (A Zodiákus), giccshatáron táncoló Oscar-hajhászat (Benjamin Button különös élete) és remekbe szabott thriller is (Holtodiglan).

Fincher a tévézésbe is belekóstolt és ott sem okozott csalódást: a produceri felügyelete alatt készülő Kártyavár egyike a legjobb jelenleg is futó televíziós sorozatoknak.

4. Steven Spielberg

film

A hollywood-i filmkészítés és történetmesélés megújítói közé tartozik, a filmipar egyik legbefolyásosabb figurája és talán még az értelmező szótárba is az ő képe kerülne a „rendező” szó mellé. De legalábbis a legtöbb filmfogyasztó számára talán az ő neve ugrik be először, ha filmrendezőkre terelődik a szó.

Fiatalon a televíziózásba kóstolt bele először (egy Columbo-epizódot is rendezett), a Cápa című mozifilmmel aztán megalkotta a nyári blockbuster fogalmát, hogy mára az egyik legnagyobb élő történetmesélővé váljon, aki ügyesen lavírozik a bombasztikus szórakoztatás (Indiana Jones-filmek, Jurassic Park, Világok harca) és a komolyabb hangvételű alkotások között (Schindler listája, Ryan közlegény megmentése, Lincoln).

3. Christopher Nolan

film

Kevés olyan rendező van, aki rögtön első próbálkozásával olyan filmet alkot, ami méltán emelkedik kultstátuszba, hogy aztán a 2000-es évek legfontosabb és legeredetibb filmjei között emlegessük. De a Memento című thriller nem csupán rendezői bravúr, kellett hozzá az okos és csavaros forgatókönyv is, amit Christopher Nolan öccsével, Jonathan-nel közösen írt.

Ez a felállás a későbbiekben több alkalommal is jól működött, sőt, a legemlékezetesebb Nolan-filmeket épp a testvérpár közös munkája eredményezte (A tökéletes trükk, A sötét lovag, Csillagok között). Christopher Nolan pedig úgy vált napjaink egyik legfontosabb és széles körben kedvelt és elismert rendezőjévé, hogy filmjei egyszerre képesek grandiózusságukkal, látványosságukkal megtölteni a multiplexeket, ugyanakkor az alkotói folyamat során nem kényszerül vállalhatatlan kompromisszumok megkötésére.

2. Quentin Tarantino

film

Igazi filmőrült, akit saját bevallása szerint is a tévé és a mozi nevelt fel, szivacsként szívta magába videotékás korszakában mindazt, amit kedvenc filmes műfajairól tudni lehet. Mozi iránti rajongása saját rendezéseiben is érezhető: zeneválasztással, szereplőválogatással, stílusbeli eszköztárával, nem ritkán teljes képbeállításokkal idéz meg és fel műfaji klasszikusokat, vagy éppen olyan B-filmes előképeit, amiket ő maga mai napig nagyra tart.

Eddig nyolc filmet rendezett és noha vannak köztük teljes joggal és megérdemelten kultstátuszba emelt alkotások (Kutyaszorítóban, Ponyvaregény) és - a rendezőtől elvártakhoz képest - kevésbé emlékezetes darabok is (Halálbiztos), egy dolog biztos: a maga módján mindegyik filmje veszettül szórakoztató.

Akik most nem kerültek fel a listára, de érdemes megemlíteni őket az első helyezett előtt

Joel és Ethan Coen: egyedi stílusuk, különleges hangulatviláguk, műfaji sokszínűségük miatt rendezéseik sok esetben inkább rétegfilmeknek számítanak, ez azonban nem akadálya annak, hogy bizonyos műveik kultstátuszig emelkedjenek (A nagy Lebowski, Fargo) és később az Amerikai Filmakadémia is elismerje munkásságukat (Nem vénnek való vidék).

Alejandro G. Iñárritu és Alfonso Cuarón: Hollywood mexikói rendezőkülönítménye, már hazájukban készített alkotásaik is figyelemreméltó alapművekké váltak, azóta pedig újabb és újabb filmjeikkel az Oscar-gálák állandó szereplőivé léptek elő.

Darren Aronofsky: a sajátos látásmódú, különleges hangulatú, sokszor egészen felkavaró filmeket készítő rendező egy időben Jancsó Miklós tanítványa is volt, akinek az elmondása szerint már akkor érezhető volt, hogy a fiatal Aronofsky még sokra fogja vinni. Így is lett, és ugyan Aronofsky nem tartozik a Hollywood fősodrát alkotó rendezők közé, filmjeire mindig érdemes odafigyelni.

Woody Allen: a neurózisok nagy New York-i, mozis megéneklője fáradhatatlanul ontja magából a filmeket és noha a mennyiség olykor a minőség rovására megy, így is számtalan klasszikus alkotást köszönhetünk neki, számtalan klasszikussá nemesedett filmes szöveggel, idézetekkel, vicces kiszólásokkal.

1. Martin Scorsese

film

A szakma fáradhatatlan veteránja, számos fiatal filmkészítő példaképe, élő rendezőlegenda és megveszekedett Rolling Stones-rajongó. Egészen elképesztő, hogy régóta tartó pályája során újra és újra képes klasszikusokká váló filmekkel jelentkezni.

Évtizedeken át tartó együttműködése Robert De Niro-val felejthetetlen filmtörténeti alapműveket eredményezett (Taxisofőr, Dühöngő bika, Nagymenők, Casino) és miután a 2000-es években Leonardo DiCaprio személyében új múzsát talált, a közös munkából újabb modernkori klasszikusok születtek (New York bandái, Aviátor, A tégla, A Wall Street farkasa), és a rendezőnek szemmel láthatóan esze ágában sincs itt megállni. 

Minden egyes újabb Scorsese-film a mai napig teljes joggal számít igazi mozis ünnepnek.

2 Tovább

filmrefel

blogavatar

Filmes dolgok

Utolsó kommentek